Vijfsterrenstad Sorrento

25 januari 2020 - Sorrento, Italië

Hallo allemaal,

In elk land vind je wel een stad die zoals Sorrento voldoet aan een resem criteria om als ideale uitvalbasis te kunnen fungeren.  Antigua in Guatemala, Bariloche in Argentinië, Panjim in Indië, Chiang Rai in Thailand,...  Zo is Sorrento ook meer dan groot genoeg om er een hele dag in rond te lopen.  Heeft het voldoende bezienswaardigheden zonder een grootstad te zijn.  Heb je keuzemogelijkheden om het vlak van eten en heeft het een goed georganiseerd openbaar vervoersnetwerk.

Sorrento heeft het allemaal!  Eerste dag de stad ingedoken die buiten een mooi opgepoetst historisch centrum over heel wat mooie steegjes beschikt waar het zalig in ronddwalen is.   Sorrento ligt hoog op de kliffen, heel wat trappen dus voor je aan één van de twee haventjes komt.  Aan goeie restaurants geen gebrek al ga je beter wat verder uit het centrum voor wat authentieker, lekkerder en democratisch eten.  Één zaak willen we hier zeker vermelden; Master Hosts.  Authentieker ga je het hier niet krijgen.

Tijd om nog eens een vulkaan te trotseren.  14 metrohaltes van Sorrento heb je de halte Pompeii die naast een prachtig historische site ook de plaats is om een busje te catchen tot aan de voet van de Vesuvius. Niet zo actief als zijn broertje op Sicilië maar imposant genoeg omdat je hier deels rond het kratergat kan wandelen.  Vanaf deze hoogte zie je ook je volgende bestemming goed liggen.  De deels uit zijn as en puin herrezen stad Pompeii.  Voor Pompeii kan je een gids nemen, luistertoestel of zoals wij het verkiezen zelfexploratie.  De site is zo groot en de historische gegevens zo talrijk dat we er meer aan hadden om zelf op ontdekking te gaan.  Gewapend met een goeie reisgids (Lonely Planet) en de goedgevulde brochure hebben we ruim vier uur doorheen deze indrukwekkende stad gelopen. Hoe langer je hier ronddwaald hoe meer de stad weer tot leven komt.  Op minder dan 2 dagen ging een volledige stad met een geschiedenis van ruim 700 jaar verloren.  'Gelukkig' werd de stad 17 jaar eerder al eens stevig door elkaar geschud en waren al heel wat mensen(oorspronkelijk 20.000) veiliger oorden gaan opzoeken.  Voor ruim 2000 zielen werd Pompeii op 24 augustus 79 n.Chr. hun laatste rustplaats... Naast deze tragedie merk je na een tijdje ronddwalen ook wel dat Pompeii een heel drukke amusante stad moet zijn geweest.  De diepe groeven (door de duizenden karren)in de Romeinse straten,  amfitheater, herbergen zelfs bordelen,...voor vele Romeinen was deze stad een vakantieoord waar ze genoten van het goeie leven.  Jammer genoeg aan de voet van een allesvernietigende berg...

Tijd om het ruime sop op te gaan richting Capri.  Nog geen uurtje varen met de snelle catamaran en je ziet de mooie baai al opduiken.  Capri, we hadden er meer van verwacht.  Tijdens de voorbereiding lazen we over het mondaine Capri.  De haven gaf een onverzorgde eerste indruk.  'Strand' met olie en plastiek vervuild.  Veel poeha maar in werkelijkheid toch niet het beloofde paradijsje.  Het hoger gelegen stadje is niet meer dan één lange sliert Haute couture winkels met daarnaast enkele restaurants en bars waar je om God weet waarom het driedubbele moet betalen... Zoek het mooie van Capri eerder nog boven dit stadje, geniet na vele trappen van de prachtige vergezichten en gom in je verbeelding deze foutgelopen stad weg.

Terug in Sorrento, en bijna aan het eind van dit verhaal nog dit;  Wil je naar een écht pareltjes gaan voor iedereen toegankelijk (laat ze dus maar samen op hun kluitje zitten op Capri) neem gewoon de locale bus naar Positano.  De weg ernaartoe is al een ervaring en eens je het stadje ziet vergeet je mondje niet te sluiten...

Veel groetjes uit Sorrento,

Kristof en Cindy

1. Sarah:
    Amai doet mij watertanden
  2. Leen van der schueren:
    25 januari 2020
    zo te zien al goed geroutineerd sinds jullie vertrek - vergeet niet af en toe te rusten! alleszins bedankt voor het delen, groetjes.
  3. Katrien Carael:
    25 januari 2020
    Wat een mooie muts, Cindy ;)
  4. Xavier van Merris:
    Echt de moeite. !!!!!
    Enkel één voorwaarde : na 1 juli krijgen wij de uitleg van de wonderbare foto's .
    Beloofd??
  5. Kristof:
    25 januari 2020
    Hey Leen, rusten doen we zoals iedereen op zondag. We houden de stappenteller dan net boven de 10.000😜 Een goeie zondag alvast. Kristof.
  6. Emmy Dierick:
    26 januari 2020
    weeral mooie fotos ik denk dat het de moeite waard is
  7. Eliane:
    27 januari 2020
    bedankt voor dit prachtig reisverhaal.
  8. Ruud Van Der Schueren:
    27 januari 2020
    Voor de betere reisgids: Reisblog Kristof en Cindy!
  9. Kristof:
    ☺️