Twee weken op Poolse bodem.

5 maart 2020 - Ketrzyn, Polen

Hallo beste blogvolgers,.

Laatste avond in Ketrzyn. Telkens je het normale toeristische circuit in Polen verlaat krijg je dezelfde beelden te verwerken. Het treinstation, de plaats waar wij telkens een stad binnenkomen zijn of dringend aan restauratie toe of zijn pas in al hun oude glorie hersteld. Moet gezegd sommige zijn echte pareltjes waar ze in Vlaanderen enkel van kunnen dromen. 'Met dank aan de European Union' wat telkens duidelijk op de sponsorborden staat vermeld en die je overal in Polen ziet opduiken.  Eerste aanblik is nooit echt wauw en je moet er wat doorheen kijken om het te kunnen omarmen.  Voor mensen voor wie Roemenië niet onbekend is, je zou zweren dat ze familie zijn.  Grote verloederde gebouwen staan naast glimmende nieuwbouw,  kleine winkeltjes uit vergane tijden naast westerse reuzen als Lidl, Leclerc of Tesco.  Stinkende vervuilende dieselmotoren en af een toe een Tesla (!).  De koude heeft hier ook nog een ander vervuilend kantje in de vorm van steenkool.  Bijna alle huizen stoken hier op dit stinkend zwart gesteente.  Gebrek aan wind laat je als voetganger meegenieten van die dikke donkerbruine rook.  Op de Poolse televisie geven ze dan ook dagelijks het nationaal smognieuws... Polen is een intens land met enorme contrasten, maar wat heb je aan een land waar alles eenheidsworst zou zijn.  We zeggen het bijna dagelijks tegen elkaar dat Polen net een rollercoaster is.  Het ene moment ben je overdonderd door het positivisme en de schoonheid van ontmoetingen en plaatsen om je daarna met de hulp van wat stank uit de schoorstenen en tristesse van individuen gelukkig te prijzen dat je dit niet alleen moet dragen.  We houden nu al van dit land met een persoonlijkheid waar sommige jaloers op mogen zijn.  Morgen reizen we verder richting Krakau met eerst nog een weekend stop in het mooie stadje Olsztyn.  Vergeet zeker niet onze foto's en nieuwe video's uit dit verassende land te bekijken.  Reizende groeten Kristof en Cindy

1. Diedrik van vlaenderen:
    5 maart 2020
    Prachtig daar! Geniet ervan!
  2. Kelly Blommaert:
    Moooooi!! 😍😉👌
  3. Sonia Geeraert:
    5 maart 2020
    Schone foto’s zie dat ge ginter Dracula niet tegenkomt ge zit ginter in de regio
  4. Eliane:
    6 maart 2020
    Fijn jullie te mogen volgen. Fantastisch. Maar ook wel vermoeiend zeker. Groetjes
  5. Bart Van der Schueren:
    6 maart 2020
    Moest het wat dichter zijn. Kwam ik eens af😁Succes verder👍💪🏽
  6. Leen van der schueren:
    12 maart 2020
    imposante bunkers en rotsblokken! groetjes.