Rome bij nacht...

1 februari 2020 - Rome, Italië

Hallo lieve lezers,

Guido Belcanto zong er al over en geeft in zijn liedje een mooie opsomming van de bekendste toeristische trekpleisters van deze wereldstad.  Het verschil met Napels kon niet groter zijn.  Net uit het station viel ons al meteen op hoe netjes alles hier is.  Bijna geen zwerfvuil enkel mooi onderhouden(heel) brede straten en geasfalteerde voetpaden.  In tegenstelling met Napels is Rome dan ook de toeristische topper van Italië.  Dit merk je al aan de prijzige  toeristenbelasting 3,5€ per dag p.p.  Maar het kan nog gekker onze volgende stop Florence (Firenze voor de vrienden)klopt af op 4,5€(!).😳

We houden niet echt van die overvolle toeristische trekpleisters maar Rome je kan er niet omheen als iets wat zichzelf respecterend reiziger.  Het is net een historische attractiepark met oneindig veel mogelijkheden.  Alles is dan ook op wandelafstand te bezoeken.  Van de betoverende Trevifontein ben je zo bij het Pantheon om wat verder wat te bekomen op een bankje op het Piazza Navona.  Geen enkel stad waar de toppers zo dichtbij elkaar liggen.  Enkel voor Vaticaanstad moet je 45 minuutjes stappen maar terwijl loop je nog even over de bekende Ponte Emanuele II, neem je het Piazza dei Tribunali en het Castel Sant'Angelo mee.  Nog eventjes herbronnen aan de rivier de Tiber alvorens het Sint Pietersplein op de wandelen. "Gaat alles in en rond dit plein er niet lichtjes over"... tuurlijk!  "Is er 't één en 't ander gestolen van goud en zilver uit onder andere het Pantheon" ... maar ja.  Toch is de basiliek, het plein en alles erom heen een machtig stukje bouwkunst van het allerhoogste niveau waar je nauwelijks op uitgekeken raakt.  Terug de stad in om langsheen de Via del Corso net als Julius Caesar toendertijd via het Roman Forum naar het Colosseum te stappen.  Het monument van Victor Emanuel II stond er toendertijd nog niet want zelf Julius zou er zijn petje voor afnemen.  Zelfs in het laagseizoen vergeven van vooral aziatische toeristen (toch wat afstand houden 😷) maar zoals andere trekpleisters in Rome meer dan de moeite waard.

Genieten doen we vaak door gewoon op een bankje de mensen en hun bezigheden wat af te zien.  Hier in Rome was het vooral kijken hoe geslepen sommige zijn om de zuurverdiende centjes van de toeristen afhandig te maken.  Een bloemlezing en misschien wel een nuttige waarschuwing;

De nep Romeinse krijger(vaak van Roemeense roma afkomst) die je voor je het weet een houten kinderzwaard onder de oksel steekt voor een gezamenlijke peperdure foto  -  je plotse zwarte vriend uit Afrika die je zonder te vragen een magische noot of vriendschapsbandje aanknoopt, eerst voor niets pas later komt de 🐒 uit de mouw  -  Roma zigeuners die je de Italiaanse tricolore omknopen en je bijna het geld uit je portemonnee nemen  -  'skip the line' wannabe gidsen die je willen laten geloven dat je met hen niet hoeft aan te schuiven  - opnieuw Roma zigeuners die eerst kromgebogen zonder schoenen aan stonden of liggen te bedelen plots miraculeus in een klaarstaande auto springen,... Eventjes op een bankje zitten met zicht op het Colosseum kan heel amusant zijn.

Hoogtijd om Guido nog eens te laten zingen over deze wonderbaarlijke stad. Veel reizende groetjes.

Fino alla prossima volta.

Kristof en Cindy

1. Sarah:
    1 februari 2020
    Het wordt mooier en mooier
  2. Sonia Geeraert:
    1 februari 2020
    Jullie doen me weer goesting krijgen om Rome te bezoeken prachtige stad zoveel geschiedenis echt mijn ding
    Nog veel plezier
  3. Leen van der schueren:
    1 februari 2020
    hebben jullie in de St. Pieters Basiliek de piëta van Michelangelo gezien? Veel rondgelopen alweer en fijn geobserveerd. veel plezier daar nog!
  4. Ruud Van Der Schueren:
    1 februari 2020
    Geestig, die Roma in Roma!
  5. Wendy Van Cauteren:
    1 februari 2020
    Een wondermooie stad, daar wil ik nog een keer naar toe. Je geraakt er niet uitgekeken.
  6. Ann:
    2 februari 2020
    Hey reizigers,
    Ik vind 3,5 € stadstaks pp/n heel goedkoop als je ziet wat je ervoor in de plaats krijgt 😉Prachtige, goed bewaarde en onderhouden 'attracties' (zoals jullie ze noemen) om elke hoek, maar ook een nette, elke dag opnieuw proper gemaakte wereldstad voor de miljoenen toeristen die er het jaar rond vertoeven. Een stad die een lange en heel rijke geschiedenis kent, met een belangrijke rol voor de Westerse cultuur.
    Ook het kleurrijke Trastevere bezocht? Dè alternatieve wijk met pit dat locals en studenten graag opzoeken. Je eet er lekker en spotgoedkoop 😉
    Ciaokes!
  7. Gees Christiane:
    4 februari 2020
    Goede morgen globetrotters,
    Wat kan het leven toch mooi zijn. Geniet ervan.
  8. Myriam:
    4 februari 2020