Krakau, toeristische topper met een zwaar verleden.

11 maart 2020 - Krakau, Polen

Als je met de trein in Krakau aankomt merk je al meteen; toerisme is hier big business. Deze stad is dan ook voor velen de mooiste stad van Europa en staat aan de top van de citytrips.  Jammer genoeg is Krakau ook de meest vervuilde stad van Polen als het gaat om luchtverontreiniging.  We hebben het er al over gehad dat ze hier nog volop verwarmen met steenkool(in de stadskern is dit nu verboden).  Tijdens de zomermaanden geen probleem dus.  Je kan hier gerust drie dagen door de stad dwalen zonder in herhaling te vallen.  Met het vroegere  Joodse ghetto Kazimierz en Podgorze ben je al een dagje zoet.  Podgorze laat misschien niet meteen een belletje rinkelen de naam Schindler zal dat voor velen wel doen.  Het(door de film) bekende fabriek, nu een mooi museum geeft een gedetailleerde weergave van de geschiedenis van Krakau ten tijde van de Duitse bezetter en de daaraan gekoppelde misdaden tegen het Joodse volk.  Tijd voor wat frisse wind!  Krakus Mound brengt soelaas in de vorm van een heuvel die je een panorama van 360° op Krakau en omgeving geeft inclusief een frisse wind door de haren.  Met de kunstzinnige voetgangersbrug terug de Wisla over tot in Kazimierz. Uit deze buurten werden de Joden door de Duitsers verdreven en gedwongen om in Podgorze te gaan wonen.  Bijna allemaal werden ze nadien gedeporteerd naar werk- en concentratiekampen(zie uitleg bij foto's).  Van de naoorlogse verloederde buurt is dit nu de hipste buurt van't stad vol leuke cafeetjes en bars.  Niet te missen!  Door de geringe omvang van Krakau ben je zo weer in de oude stad.  Of je loopt op de hoofdas (Stradomska straat) of langsheen een mooi aangelegd fiets,-,en wandelpad(rivier links aanhouden).  De oude stad is geheel omringd door een park dat als buffer fungeert voor de drukke binnenring.  Het epicentrum van de stad is Rynek glowny, vrij vertaald het hoofdplein.  Een kanjer van 200 bij 200 meter en het mooiste en grootste plein binnen Europa.  Ondanks dat de stad een verleden van deportaties en dwangarbeid met zich meezeult is hij volledig gevrijwaard gebleven van Duitse bombardementen.  Historisch gezien is de stad dus heel interessant en meerdere gebouwen stammen uit het begin van de dertiende eeuw.  Ook de binnenstad staat bol van restaurantjes en mooie bars misschien ietsje duurder dan buiten het centrum maar tegenover onze westerse prijzen nog steeds spotgoedkoop.  Tijd om wat in hogere sferen te komen;   het Wawel kasteel en Wawel kathedraal zijn de kers op de Krakau taart.  Een heuvel nabij de oevers van de Wisla tjokvol historische gebouwen inclusief een drakengrot.🐉🔥.

Krakau is booming.  Dat voel je aan bijna alles hier zodus aan toekomstige bezoekers: wacht niet te lang.

De concentratiekampen van Auschwitz-Birkenau doen we morgen aan zonder veel extra uitleg deze keer(extra fotoreeks morgen online).  De foto's spreken voor zich, de daden tot waar mensen toe in staat zijn blijven zich jammerlijk nog teveel herhalen.

Als laatste nog enkele tips.

🌷Zelfs in het laag seizoen moet je voor alle musea op voorhand on-line reserveren(beperkt aantal bezoekers per dag en op uur). In het hoogseizoen soms maanden op voorhand!  In het Schindler museum slechts tot in de hal geraakt=uitverkocht voor bijna een week.  🌷Om de concentratiekampen goed te begrijpen doe je dit best met gids incl. transport. (zelfs wij🤭) 🌷de Wieliczka zoutmijnen zijn mooi maar een ietsje toeristisch uitgebuit.(ieder zijn mening). 🌷Voor de Poolse keuken ga je naar een Bar mleczny en niet naar een toeristisch geaficheerde Milk bar.🌷 Betaalbaar, gezond eten aan super prijs, één adres Glonojad. 🌷Beste falafel ever; Sham falafel, Syriër met onvergetelijk eten.🌷 Geniet van deze fantastische stad en van elkaar.

Dit was ons laatste bericht uit Polen, volgende keer vertoeven we in Oekraïne. ☢️ Tsjernobyl is geboekt, niet evident maar das nu net het leuke eraan.

Aan Chris van Connections-Aalst.  Bedankt voor het tot stand brengen van onze Kiev-Vilnius verbinding. 🙏

Blijf ons volgen, nieuwe foto's en video(we zijn weer proper).x

Kristof en Cindy

​​

​​​​​

1. Katrien Carael:
    11 maart 2020
    Geweldig mooie stad...
  2. Leen van der schueren:
    11 maart 2020
    mooi Polen, zeker meer tijd waard! groetjes.
  3. Kristof:
    12 maart 2020
    Welkom terug Leen! Groetjes van ons beiden.
  4. Ruud Van Der Schueren:
    12 maart 2020
    Bedankt voor de update. Mooie stad, mooie belevenissen.