Van koloniaal Ouro Preto tot Axe do Bahia

29 april 2017 - Ouro Preto, Brazilië

Holla todos,

Goed verscholen tussen de bergen in deelstaat Minas Gerais ligt de mooiste stad van Brazilië(als we de Brazilianen mogen geloven althans). De stad is als een deken over de heuvels gespreid waardoor je de straten eerder beklimt, rapeld dan bewandeld.  Ouro Preto(wat zwart goud wil zeggen) is een echt koloniaal pareltje waar je na iedere beklimming een ander spectaculair zicht op de stad krijgt.  In totaal zijn er 23 kerken te bewonderen waaronder de mooiste van Brazilië nl. De Igreja São Francisco de Assis (geen vertaling nodig).  Op de pleinen kan je met een doblo expresso rustig genieten van het gadeslaan van de locale bevolking...  Al deze architecturale rijkdom heeft deze stad te danken​ aan de opbrengsten van het goud dat uit de omringende mijnen kwam.  Een bezoek aan één van de mijnen geeft je vervolgens een beeld van een triest slaven verleden.  De Portugezen verzamelden enkel het goud dat door deze zwarte slaven in mensonwaardige omstandigheden uit de mijnen kwam.  Hoe dieper je in die mijnen ging hoe intenser je met dat verleden geconfronteerd werd.

De herkenning door UNESCO als werelderfgoed en het geluk dat in 1897 de staat hoofdstad naar Belo Horizonte verhuisde en hierdoor geen bevolkingsexplosie meemaakte zorgde er voor dat deze stad met stip bovenaan de mooiste van Brazilië mag staan...

Met een stevige portie cultuur in ons hoofd is het nu tijd voor wat zon, zee en strand plezier.  Waar beter dan in de deelstaat Bahia kan je dit vinden! Porto Seguro, Arraial d'Ajuda zijn alvast (bekende) voltreffers en dan moet Salvador nog volgen... Genoeg geschreven it's caipirinha time.

Veel groetjes uit Bahia x.

1. Leen van der schueren:
    30 april 2017
    Hallo ginder, blij met nog eens wat enthousiast nieuws - duidelijk geen last van de stakingen en het oproer in Rio. Mooie uitleg, waarvoor dank! Bahia ken ik uit een liedje van Georges Moustaki zaliger, klinkt goed. Hier was april kouder dan maart, maar er komt beterschap... Morgen bij het apéro meiklokjes plukken in ons ma haren hof. Groetjes!
  2. Dorien:
    30 april 2017
    Weer eens een mooi verhaal en mooie foto's! De helm staat je goed Geniet van de zon, zee, strand en de lekkere cocktail! Santé! xxx
  3. Emmy Dierick:
    30 april 2017
    hey cindy en kristof volgens de beelden hebben jullie al veel mooie dingen gezien we vinden het tof dat we mee mogen genieten van al die pracht daar, profiteer nog maar van de zalige momenten die jullie daar hebben grtj philip en emmy
  4. Ruud Van Der Schueren:
    4 mei 2017
    Bedankt voor de mooie foto's en het bijpassend verhaal. Je moet betalen per gewicht in het restaurant, zou mij nogal duur uitkomen!