Reizigers in tijden van Corona

18 maart 2020 - Kiev, Oekraïne

Hallo allemaal, Eergisteren toen we met de trein van Lviv naar Kiev reisden slechts één onderwerp; Corona.  Onze enige reisgezel in onze aparte couchette keek maar angstig uit zijn ogen toen we de deur openschoven; 'jullie zijn toch geen Italianen he'?, vroeg hij in gebrekkig Engels.  Beetje gerustgesteld en allen met mondmasker en gel bij de hand reisden we voor meer dan 500km. doorheen Oekraïne.  Langsheen deze 500km. stopte de trein geen enkele keer.  Honderden dorpen zijn we gepasseerd.  Stuk voor stuk plaatsen waar we bijna met zekerheid kunnen stellen dat deze bewoners nooit hun dorp verlaten en/of in kontakt komen met vreemden.  Roemeense dorpen(ben er genoeg geweest) zijn er niets tegen.  Soms(de meeste) heel desolaat en geïsoleerde gemeenschappen.  We zijn hier in de eerste plaats voor onze Tsjernobyl tour. Reizigers met veel landen op de teller gaan soms voor andere uitdagingen.  Ook hier zijn alle niet noodzakelijke winkels gesloten.  Publiek transport zelfde maatregelen als in België.  Mensen houden afstand, dragen al is het om zichzelf wat veiliger te voelen maskertjes.  Gisteren eens gaan polsen in de stad.  Met de nodige voorzorgsmaatregelen in acht gehouden.  Weinig of geen mensen in de stad wat de veiligheid voor de andere wat kan verbeteren.  Geen cafés, restaurantje, musea bezocht alles is gesloten.  Maar zoals in België, als je meer dan genoeg afstand kan houden is het essentieel om eens buiten te komen.  We hebben hier geen tuin dus moeten we de straat op!  Hoe komen we dan onder andere aan ons eten.  Wel, we hebben ons hier héél bewust gepositioneerd zodat we;

1. Aan een supermarkt zitten waar 'den Delhaize' jaloers op zou zijn of één waar je niet al te veel mensen ziet in rond drummen als dat we zien in andere westerse landen.🤭

2. Ons hotel zit in een nieuwe residentiële toren en het hotel zit op de 25ste verdieping.

3. Zondag sluit dit hotel en verhuizen we naar de andere kant van het plein naar een eveneens nieuw Ibis hotel.  Prijsoverleg was gisteren en longstayers krijgen korting.

4. Onze supermarkt warm eten meegeeft dat we dan in 'onze' toren opeten.

5. Het verzamelpunt voor onze tour vrijdag is op 300m. vanwaar we verblijven. Deze tour is in beperkt gezelschap dat ze gaan checken op symptomen + het busje gaan ze volledig ontsmetten.  Eens in de zone is de kans op besmetting minder dan op de 🌒

6.  Dit plein, de Westelijke uitgang (op Google maps goed te zien) is volledig vernieuwd en buiten onze supermarkt (er is zelfs een tweede) liggen alle bekende fastfoodketens er ook op.  Enkel take away weliswaar.

7. Belangrijkste reden van onze keuze aan het hoofdstation; nabijheid van alle mogelijke transportmiddelen.

Dit laatste is essentieel om snel te kunnen reageren.  Het stopzetten van deze reis is nog niet aan de orde.  Eerder hier uitzweten en zoals de rest van de wereldbevolking hopen op een herstel.  Oekraïne is volgens velen misschien niet de ideale plek om nu te vertoeven maar ons dagelijks kontakt met andere(winkelen, tanken, bank, kapper, diensten,....) is hier veel beperkter dan in België.  We hebben op de eerste plaats elkaar, meer dan 300 boeken op onze e-readers, en nog 60 films, series op sd's.  Op social media kijken we geregeld naar filmpjes van andere gestrande reizigers.  Veel plaatsen die we al aandeden en die we goed kennen.  Gedeelde smart is halve smart😷   Zoals iedereen hopen we op licht aan het einde van deze geïnfecteerde tunnel.

Onze vlucht naar Litouwen is gecanceld en verlegd naar 4 april.  Blijf positief en put sterkte uit elkaar.  We hebben al aardbevingen, opstanden, oorlogen, landverschuivingen, en India 🤪 overleefd dit zal niet makkelijk worden maar als koppel staan we alvast beresterk.

Om met een positieve noot te eindigen, check onze video's;CCCP treintjes en eerste foto's van Kiev.

Bedankt voor jullie bezorgdheid en meereizen.

Kristof en Cindy

1. Bart Van der Schueren:
    18 maart 2020
    Doe het rustig en bedacht aan, trek desnoods naar Siberie, daar krijgt Corona waarschijnlijk geen kans. Doei
  2. Nancy jacob:
    18 maart 2020
    Toch nog wat kunnen reizen zonder zorgen.
    Nu zoals bij ons he.
    Nog veel kijkgenot en leesgenot.
    Groetjes
  3. Mario en Petra:
    18 maart 2020
    mooie foto's geniet ervan en vergeet zeker niet jullie voorzorgen te nemen. Hier alles in orde met ons, mag niet meer gaan werken moet thuis blijven ook Petra moet thuis blijven voor mijn gezondheid. groetjes
  4. Ilse:
    😊hou jullie goed tesamen😉
  5. Ruud Van Der Schueren:
    18 maart 2020
    Ik had niet gedacht dat de voorzorgsmaatregelen ook zo streng waren, dat stelt me geruster. Op radio 1 is er nu elke dag een programma dat heet: 'We zullen doorgaan!', best gepast niet?
  6. Kristof:
    18 maart 2020
    Onze radio staat vast op radio 1, een baken van informatie in deze verwarrende tijden. Huisje huren gaan we niet meteen doen. Een verhuis aanstaande zondag naar Ibis ligt in het verschiet. Groetjes broer.
  7. Leen van der schueren:
    18 maart 2020
    goed dat ze ginder ook maatregelen nemen - laat jullie reisplezier er niet door bederven!
  8. Xavier van Merris:
    Xavier :
    Ik ben wel een beetje jaloers dat wij enkel kunnen lezen en zien via de foto's wat jullie allemaal in werkelijkheid beleven !!!!
    Gezien het DVC gesloten is en er eenkamer vrij gekomen is in 't Fonteintje, is Maggy daar naar toe en kan Cécile via maaltijd begeleiding haar 2 maal per dag zien.
    kRISTEL BUTTIENS IS NU DE KINE VAN HET FONTEINTJE EN DAT IS DAN OOK WEER EEN + PUNT VOOR MAGGY Groetjes van Maggy en mij.
  9. Vercauteren luc:
    19 maart 2020
    Hey Cindy, blij toch nog iets te horen van jullie.
    Ik wens jullie het allerbeste en inderdaad een geluk dat jullie elkaar hebben. Hopelijk komt alles vlug in orde en kunnen we ons normale leventje weer in handen nemen.
    Een virtuele knuffel en kus.
    Groetjes Mia