Van west naar oost door Paraná

18 april 2017 - Ilha Do Mel, Brazilië

Hey allemaal,

Paraná, één van de 26 deelstaten van Brazilië hebben we nu van w. naar o. doorkruist.  Een hele onderneming en eigenlijk amper een tipje van dit mega land.  Nu al vallen ons grote verschillen op met Argentinië.  Zo kan je niet naast het feit kijken dat niet alle Brazilianen een dak boven hun hoofd hebben.  Armoede was ook in Argentinië merkbaar maar niet zo zichtbaar als hier.  Anderzijds is de joie de vivre ondanks alles een stuk hoger dan het gemiddelde!  Iedereen is hier als het ware meer begaan met iedereen. Een groet, vragen of alles goed gaat en een toepasselijk duimpje omhoog is iets wat je snel overneemt.

Vanuit Foz do Iguazu ging het met de bus tot Curitiba, hoofdstad van de deelstaat.  Vandaar met een memorabele treinreis tot Morretes.  Locale specialiteit gegeten barreado: vlees stoofpotje met aardappel frietjes, maniok frietjes, rijst, sla, tomaatjes, zwarte bonen, maniok meel en gebakken bananen.  Héél lekker, zoals bijna alles hier in dit land.  Zelfde dag terug bus op tot Paranaguá.  Dag later boot op om half uurtje later op Ilha do Mel aan te komen.  Honing eiland heeft de vorm van een zandloper en is zo zoet als haar naam doet vermoeden.  Geen auto's, of eender welke vorm van gemotoriseerde lawaaimakers zijn welkom op dit eilandje​. Eindelijk eens geen getoeter, geroep of acrobatisch oversteken van achtvaksbanen enkel het geluid van de branding en gevleugelde eilandbewoners.  Slechts een handvol toeristen deze week wat het eilandgevoel enkel maar versterkt!  We blijven nog een tijdje... Foto's zullen deze keuze wel verduidelijken.

Groetjes van de eilanders,

Kristof en Cindy

1. Leen van der schueren:
    19 april 2017
    Sommige foto's vergen wat uitleg, zoals die instap op de bus en de stand van de Braziliaanse munt (peso?) - mooie natuur alweer, bedankt voor het delen! En Cindy: rechtop blijven op glibberige paden!
    Veel eilandplezier!
  2. Sonia Geeraert:
    19 april 2017
    Precies het paradijs zo een rust prachtig strand gr
  3. Ruud Van Der Schueren:
    19 april 2017
    Blijf nog maar een beetje daar, hier komt de lente maar met mondjesmaat en treuzelend. Jammer dat jullie dat skelet van het zeemonster moesten laten liggen, zou beeldig staan op de schoorsteen!
  4. Karlijn Joos:
    13 mei 2017
    ja de tegenstellingen zullen wel groot zijn,de drukte van de steden en dan "weg van de stad" terug de rust en de stilte...ik hoor het tot hier.
    En met al dat lekkers daar...zou je er honger van krijgen.groetjes