Buenos Aires

2 april 2017 - Buenos Aires, Argentinië

Hola chicos y chicas,

Dagen vliegen voorbij in deze metropool.  Het vergde heel wat voorbereiding, opzoekingswerk maar eens je voeling krijgt met een grootstad gaat er een hele wereld open.  Buenos Aires is dan ook super toegankelijk en is bijna onuitputtelijk wat betreft bezienswaardigheden.  De metro en stadsbussen laten we links liggen en alles doen we hier al wandelend.  Het zijn juist de meest verrassende plaatsen die net tussen twee bezienswaardigheden in zitten.  Het is dus jammer dat je dit moet missen op zo'n volgestouwde hop on-off bus of vergelijkbare vlok toeristen die rond een reisleid(st)er hangen.

BA is mooi ingedeeld in verschillende districten die samen met het in Latijns-Amerika bekende blokken(quadras) stratenplan heel overzichtelijk blijft.  Tijdens dag één het microcentro en omgeving gaan bezoeken. Eerste indruk daarbij was de toch wel indrukwekkende omvang van alles.   Een bezoekje aan het Centro Cultural del Bicentenario en we zijn al ruim enkele uurtjes zoet.  Enorm veel prikkels, input snel na elkaar.  Plaza de Mayo, Casa Rosada, cathedral Metropolitan, musea waarvan een heleboel gratis!... En dan horen we dat er vandaag een mega betoging gaat plaatsvinden.  Nu achteraf weten dat er op ALLE dagen wel een betoging is.  Maar je hebt dus verschillende gradaties.  Duizenden mensen met spandoeken en pamfletten, veel gezang, geroep maar alles verliep vreedzaam.  Waarom ze juist betogen?  We gaan er niet teveel over uitbreiden maar laat ons zeggen dat ze hier niet echt tevreden zijn over de democratie en de corruptie (ook hier) in hogere kringen een nationale sport is geworden(of steeds is geweest).  Eva Peron heeft zich al vele malen omgedraaid.

De volgende dagen steeds met goed ingesmeerde kuiten terug de stad ingetrokken.   Op het Cementerio de la Ricoleta naar het mausoleum van Evita gezocht.  Verplichte foto maar er zijn veel mooiere mausoleums op het kerkhof.  Enkele zijn zo onderkomen dat je zomaar kan binnenkijken in de grafkelders.  Mooie tango performing op de pleintjes, kleurrijke Boca wijk, beste empanada's(lijkt op mini calzone met vulling van kaas, hesp, ui, vlees) van Argentinië, origineelste boekenwinkel ter wereld ondergebracht in een oude schouwburg, opnieuw een betoging,.... Deze klepper heeft alles(inclusief een artificieel op het water herwonnen natuurreservaat) wat een grootstad moet hebben.  Iedere avond ploffen we in ons bed met een vracht nieuwe indrukken maar je kan hier niet genoeg van krijgen.... Voor een tijdje althans, boot naar Uruguay is vandaag geboekt.  We zetten woensdag koers naar Colonia del Sacramento.  Klein stadje vanwaar we deze achtergelaten gigant kunnen bewonderen.

Stadsjungle groetjes,

Kristof en Cindy

1. Nancy jacob:
    3 april 2017
    Wat een ongelofelijke bibliotheek,goed om verloren te lopen.Wederom prachtige foto's en boeiende verslaggeving
  2. Ruud Van Der Schueren:
    3 april 2017
    Weeral bedankt voor de updates. Wellicht nog geen heimwee naar Zele zeker? De Ronde van Vlaanderen kwam er gisteren doorheen. Groetjes, blijf voorzichtig, Ruud.
  3. Christel:
    5 april 2017
    Leuk verslag zo zijn we toch wat mee met wat jullie allemaal beleven. Heel mooie foto's. Jullie zitten al halfweg van jullie avontuur. Geniet ervan en hou ons maar op de hoogte.
    Groetjes x
  4. Linda:
    7 april 2017
    Bedankt Kristof en Cindy voor weeral zoveel mooie foto's en prachtig reisverhaal. Om jaloers op te zijn. Hier gaat alles zijn gewone gangetje. Geniet nog van jullie reis en hou het veilig hé. Groetjes Bart en linda.
  5. Marloes:
    9 april 2017
    Wauw seg! Zo leuk om alles te volgen en heel mooie foto's. Die bibliotheek is inderdaad fantastisch!! X
  6. Karlijn Joos:
    10 april 2017
    veel indrukken...om wauw tegen te zeggen!Wat fijn dat ze hier ook binnen komen.