Btw, IVA vrij Argentinië voor toeristen

11 maart 2017 - Asunción, Paraguay

Holla chicos,

Voor we goed Paraguay induiken eventjes nog dit informatief extraatje.  Na een goeie week reizen in Argentinië kregen we tijdens een goeie babbel met een hoteleigenaar te horen dat de iva of btw van 21% op overnachtingen(hotels, hostels, appartementen,...) en ontbijt voor buitenlandse toeristen stopgezet werd.

Dit klonk als muziek in onze oren en hierdoor bleven heel wat pesos in onze rugzak zitten.  De nieuwe president Mauricio Macri hoopt met deze nieuwe wet die vanaf 2 januari invoege is meer buitenlandse toeristen naar Argentinië te lokken.  Volgens vele Argentijnen en onszelf niet echt zijn slimste zet tot nu toe maar niet slecht dus voor de portemonnee van de reiziger.  Enkele voorwaarden om hiervan te kunnen genieten:

- in het buitenland gedomicilieerd zijn

- ze moeten een kopie hebben van foto blz en entry stempel in je reispas

- je moet betalen met een debet(Maestro,...) of credit kaart(Visa,...)

We bleken wel pioniers te zijn want buiten dit ene hotel was niemand op de hoogte van deze nieuwe wet.  Gewapend met een hele resem webpagina's en met een goeie dosis overredingskracht kregen we steeds na  "sorry we wisten hier niets van" ons gelijk.  Zeker een kleine discussie waard dus.

Deze post deelden we al op 2 andere reiziger forums en kregen al vele positieve reacties (karmapunten) toegestuurd.  Uit de statistieken lezen we dat we meer dan duizend volgers hebben(waarvoor dank) zeker de moeite waard om dit weetje ook hier neer te typen.

Groetjes uit Asuncion.

1. Ruud Van Der Schueren:
    11 maart 2017
    Goe bezig! Doe zo verder en ziet niet om!
  2. Leen van der schueren:
    11 maart 2017
    Nu ook met foto's, waarvoor dank! Dat van die BTW is al drie weken gangbaar, stond hier in de kranten. Hoe luxueuzer het hotel, hoe meer reductie. Pech dat het niet in Paraguay geldt... Groetjes, mooie foto's alweer!