Van het bewandelde pad af.

21 maart 2017 - Concepción, Paraguay

Hola,

Ons eerste plan was om per boot tot in Concepción mee te varen. Na veel rondvragen en surfen bleek dat de Concique II al 2 jaar geen passagiers laat meevaren. Dit wegens groot succes denken we(!). In plaats van 22u. op de Rio Paraguay werd het dus 8u. bus. Veel sneller maar jammerlijk wel een avontuur gemist. Concepción ligt net in het midden van Paraguay en eveneens in het midden van het Zuid-Amerikaanse continent. Evenals in Asuncion ook hier geen must sees maar een aangename relaxe stad waarin de thermostaat wat te hoog is gedraaid. Temperaturen ver boven de 30graden zijn eerder regel dan uitzondering. Concepcion is een prima basis om de nabij gelegen Chaco te bezoeken. Dit vlakke landbouw gebied omvat het grootste deel van Paraguay. Tijdens onze voorbereidingen in het mooie Tilcara kwamen we eerder toevallig op de website van El Roble. Granja(ranch) El Roble is het natuur paradijsje van de Duitse bioloog Peter Gartner. Deze pakte amper twee dagen na het vallen van de Berlijnse muur zijn biezen en vertrok voorgoed naar Paraguay. Op 21 jaar tijd creëerde hij een verborgen paradijs dat ook voor reizigers toegankelijk is.
Al moet je het eerst wel zien te vinden. Geïnteresseerden kunnen zich eveneens laten oppikken in de stad. Op eigen houtje is het wat zoeken naar de juiste dropzone plus enkel kilometers wandelen op een zandweg. Maar het loont allemaal meer dan de moeite! Slapen doe je in één van de ingerichte huisjes. Veel luxe moet je niet verwachten maar alles is aanwezig om een onvergetelijke tijd te beleven! Eerst stonden we nog twijfelachtig tegenover het verblijfsconcept van Peter. Door de afgelegen ligging van de ranch schuif je dus gewoon bij zijn gezin aan tijdens het eten. Eerst wat onwennig maar de gezellige babbel en de gastvrijheid van het gezin lossen dit snel op. Bijna alles wat je eet komt van El Roble; vlees, vis, brood, boter, melk, confituren, groenten zelf de dulche de leche en de perziken op siroop. Super lekker en steeds overvloedig.

Maar, buiten de gekwetste, achtergelaten dieren waar hij voor zorgt zijn er ook nog duizenden andere lokale diertjes die wij als niet jungle bewoners iets minder appreciëren... Onze hut werd na valavond bezet door tientallen albino kikkertjes, padden, gecko's, spinnen in verschillende grote... De tocht na het diner naar onze 300m. verder gelegen hut verliep door hoog gras met sissende geluiden,... We zijn heel wat gewoon maar een strol in the park kon je het niet echt noemen. Als afsluiter een waarschuwing: voor diegenen die tijdens het tandenpoetsen hun mond spoelen door onder het kraantje te hangen ipv een bekertje te gebruiken. Bekijk onze nieuwe video!

De site van Peter Gartner eens bekijken? Surf naar http://www.paraguay.ch

Veel groetjes

1. Karlijn Joos:
    21 maart 2017
    ah nie...lekker je mond afspoelen...bbrrr .hij heeft mischien fluor aan zijn huid,njammie
  2. Christel:
    21 maart 2017
    Amaai al die beestjes daar zijt ge toch niet zot van......
  3. Ruud Van Der Schueren:
    22 maart 2017
    Lekker avontuurlijk zou ik zo brommen. Gelukkig bijten niet alle junglediertjes, maar sommige wel natuurlijk, kwestie van ze te koesteren.